onsdag 25. juni 2014

Razika - Syndere i sommersol - nå med video

Jeg la ut denne for noen uker siden, men nå er videoen klar. Ekte gladvideo til ekte gladsang.

Du store min! Etter å ha hørt Razikas splitter nye single "Syndere i sommersol" på repeat en 10-12 ganger er jeg nærmest målløs, men jeg skal prøve å samle tankene for å beskrive denne aldeles uimotståelige sommerlåta. Dette er nemlig musikalsk solskinn av sjelden vare som viser en forståelse for popmusikken og dens aller beste virkemidler som er mildt sagt imponerende med tanke på at fire noenogtyveåringer fra Bergen står bak. "Syndere i sommersol" åpner fjellstøtt med lyden av en tamburin, et innsmigrende basstema og en umiddelbart gjenkjennelig basslinje lånt fra Iggy Pops adskillig mer dystre "The Passenger", før en basstromme melder seg på, etterfulgt av florlette "bap-bap-bara-ah-oooooooh"-harmonier og et lekent gitarriff av typen som ligger et sted midt imellom gammel rockabilly og afrikansk popmusikk (tenk Paul Simons "You Can Call Me Al"). Så, med en lett trommevirvel, er de fire jentene i gang med det som MÅ være årets beste norske sommersingle. Når Marie Amdam i refrenget med jublende røst synger "Sommer, sommer, sommer, sommernatten er altfor kort for meg og deg" og de andre jentene Maria Råkil, Marie Moe og Emble Karidotter korer av hjertens lyst, er det umulig ikke å bli revet med av den gode stemningen. Det er med andre ord bare å gratulere Razika på det aller varmeste, og legge til at jeg gleder meg intenst til å høre hele det nye albumet som er på vei. Og for dem som ikke vet det, er tittelen "Syndere i sommersol" hentet fra Sigurd Hoels flotte roman fra 1927, og sangen gir minst like gode assosiasjoner til uforglemmelige sommerkvelder som boken. Dans deg inn i sommernatten med denne!

Se og hør

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar